Maszynistą może zostać osoba (na przykładzie rekrutacji PKP Intercity), posiadająca min. wyształcenie średnie (dobrze widziane techniczne), bedąca osobą niekaraną – posiadając świadectwo niekaralności, a także spełniającą wymagania zdrowotne, zapisane w rodziale 3, rozporządzenia Ministra Infrastuktury z dn. 24.11.2022 w sprawie licencji maszynisty (Dz.U.2022.2574). By zostać pełnoprawnym, samodzielnym maszysnistą, trzeba również przejść 2-miesięczny kurs na licencję maszynisty, kończąc go egzaminem państwowym teoretycznym w Urzędzie Transportu Kolejowego w Warszawie, a także blisko 16 miesięczny kurs na świadectwo maszynisty, kończąc go także egzaminem pańśtwowym teoretycznym i praktycznym w UTK w Warszawie.
Chcę zostać maszynistą, ponieważ już gdzieś od dziecka mam zamiłowanie i pasję do kolei. Zawsze interesowałem się taborem kolejowym, uwielbiałem podróżować pociągami, a także grać w dostępne zaawansowane symulatory kolejowe (urzeczywistniające pracę maszynisty). Maszynista jest również funkcjonariuszem publicznym, pracą mundurową, a nie ukrywam, że dobrze czuję się w stroju mundurowym, więc tak naprawdę, nie mogę się doczekać momentu, pierwszego założenia munduru maszynisty w PKP Intercity. Zawsze interesowałem się bardziej pociągami dalekobieżnymi, pospiesznymi, stąd mój wybór przewoźnika PKP Intercity, który daje wiele możliwości stabilności i rozwoju kariery, a także zachwyca swym coraz nowszym i szybszym taborem.
Jak wspomniałem w rozdziale 2, maszynista jest funkcjonariuszem publicznym, stąd jego czas, okres pracy, nazywany jest ,,służbą”. Służba to jest pewnego rodzaju poświęcenie, polegające na pracy w święta, weekendy, noce, w wyniku którego obywatele mają gwarancję korzystania z danych usług, zapewniających im bezpieczeństwo i funkcjonalność w swojej codzienności. Dzięki służbie maszynisty i innych pracowników kolei, ludzie mogą zawsze, bez względu na porę i dzień, skorzystać z przemieszczającego ich transportem.
Praca maszynisty wiąże się z dużą odpowiedzialnością, dlatego musi on sprostać wielu wymaganiom, aby zostać dopuszczonym do pełnienia tak ważnej funkcji. Warto więc doceniać każdego funkcjonariusza publicznego, (strażaka, policjanta, medyka, żołnierza, pracownika kolei), którzy swoim poświęceniem, trudem i realizowaniem obowiązków, zapewniają nam obywatelom wszystko, czego potrzebujemy, czyli ciągłości naszej codzienności, gospodarki Państwa, a także jej bezpieczeństwa.
O autorze…
Mateusz Syposz obecnie rozpoczął kurs na licencję maszynisty w PKP Intercity. Poza tym, studiuje także Zarządzanie, chcąc kształcić się w specjalności – Systemy Transportowe i Logistyczne, studiując na Uniwersytecie Morskim w Gdyni. Działalność społeczna nie jest mu obca, gdyż w przeszłości był m.in. Posłem XXV sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży, Członkiem IV kadencji Rady Dzieci i Młodzieży RP przy Ministrze Edukacji Narodowej, 3 – krotnym parlamentarzystą Parlamentu Młodych RP, czy wice-przewodniczącym II kadencji Młodzieżowej Rady Powiatu Wejherowskiego. Działał i działa również, poprzez organizację, czy uczestniczenie, w eventach charytatywnych. Uwielbia działać społecznie, niosąc pomoc ludziom, teraz będzie to czynił, przez poddanie się służbie, którą jest praca na kolei. Mateusz więc chce tu stworzyć pewnego rodzaju ,,kącik kolejowy”, w którym będzie zamieszczał różnego rodzaju ciekawostki i informacje kolejowe.