Przejdź do treści

22 kwietnia 2025 / 00:43

Okiem pasjonata kolejowego

Picture of Kacper Moroz - Społecznik i pasjonat kolejowy

Kacper Moroz - Społecznik i pasjonat kolejowy

Wizja nowoczesnego i efektywnego systemu transportowego w Polsce nabiera realnych kształtów dzięki ambitnemu programowi inwestycyjnemu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Planowane inwestycje obejmują budowę niemal 2000 kilometrów nowych linii kolejowych do końca 2034 roku, z czego prace przygotowawcze już się rozpoczęły na ponad 1300 kilometrach. Pierwsze roboty budowlane ruszyły już w 2023 roku, otwierając drogę dla rewolucji w polskim transporcie kolejowym.

Program Kolejowy CPK składa się z 12 tras kolejowych, w tym 10 szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. To ogółem 30 zadań inwestycyjnych i 1981 kilometrów nowych linii kolejowych. CPK ma ambicję zrewolucjonizować transport kolejowy w Polsce, przygotowując się na dwukrotny wzrost liczby pasażerów w pociągach dalekobieżnych do 2034 roku. Według prognoz, liczba podróżujących koleją może sięgnąć blisko 134 milionów, w porównaniu do niespełna 49 milionów w 2019 roku.

Wiodącą rolę w planowaniu inwestycji odgrywa Pasażerski Model Transportowy (PMT), 4-stopniowy model międzygałęziowy, uwzględniający różne środki transportu. Dzięki niemu możliwe jest prognozowanie zmian w transporcie zbiorowym oraz analiza konkurencyjności kolei wobec innych środków transportu. Model ten pozwala także na spójną prognozę zmian, jakie przyniesie realizacja inwestycji związanych z budową CPK, co stanowi solidną podstawę do aplikowania o środki Unii Europejskiej.

Nowe linie kolejowe nie tylko zwiększą dostępność CPK, ale także połączą obszary dotąd pozbawione dogodnych połączeń, przyczyniając się do likwidacji wykluczenia komunikacyjnego. Program Kolejowy CPK zakłada obsługę przede wszystkim pociągów dalekobieżnych, w tym kolei dużych prędkości, oraz pociągów regionalnych, co sprawi, że transport kolejowy stanie się atrakcyjną alternatywą dla podróży.
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) planuje obsługiwać różnorodne trasy, łącząc różne regiony Polski z Warszawą i samym portem. Oto główne trasy planowane do obsługi przez CPK:

1. Trasa Warszawa – Kraków
2. Trasa Warszawa – Gdańsk
3. Trasa Warszawa – Wrocław
4. Trasa Warszawa – Poznań
5. Trasa Warszawa – Katowice
6. Trasa Warszawa – Szczecin
7. Trasa Warszawa – Lublin
8. Trasa Warszawa – Białystok
9. Trasa Warszawa – Rzeszów
10. Trasa Warszawa – Zielona Góra

Te trasy stanowią główną sieć połączeń planowanych do obsługi przez CPK, zapewniając szybkie, wygodne i efektywne połączenia między różnymi regionami Polski oraz z Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Inwestycje kolejowe CPK zapowiadają nową erę w polskim transporcie, przynosząc zwiększoną dostępność, efektywność i rozwój infrastruktury. Dzięki zaawansowanym modelom prognozowania i ambitnemu podejściu do rozwoju transportu, CPK staje się nie tylko symbolem postępu, ale także kluczowym elementem realizacji europejskich strategii transportowych. Dzięki sprawnym połączeniom i komunikacji, CPK umożliwia szybkie reakcje na potencjalne zagrożenia, zapewniając bezpieczeństwo pasażerów i towarów. CPK stawia również na zrównoważony rozwój, poprzez promowanie ekologicznych rozwiązań transportowych oraz optymalizację wykorzystania zasobów. Inwestycje w transport publiczny, w tym koleje, sprzyjają ograniczeniu emisji szkodliwych substancji do atmosfery i redukcji zanieczyszczenia środowiska.

Picture of Kacper Moroz - Społecznik i pasjonat kolejowy

Kacper Moroz - Społecznik i pasjonat kolejowy

MATEUSZ SYPOSZ Jestem 22-letnim poetą i społecznikiem, urodzonym i wychowanym w Wejherowie. W 2022 roku ukończyłem wejherowski „Elektryk”, a od 2023 roku studiuję Zarządzanie o specjalności Systemy Transportowe i Logistyczne na Uniwersytecie Morskim w Gdyni. Od 2024 roku pracuję jako maszynista stażysta w PKP Intercity, odkrywając poezję w przepięknych krajobrazach oraz w rytmie kolejowych szyn. Jestem człowiekiem o wielu różnorodnych i głębokich pasjach: aktorstwo, muzyka, sport (jazda na rowerze, pływanie), fotografia, poezja oraz fascynacja koleją tworzą bogatą paletę inspiracji. Aktywnie angażuję się również społecznie. Jako Poseł XXV sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży, Członek IV kadencji Rady Dzieci i Młodzieży RP przy Ministrze Edukacji Narodowej, trzykrotny parlamentarzysta Parlamentu Młodych RP (2019-2022) oraz wiceprzewodniczący II kadencji Młodzieżowej Rady Powiatu Wejherowskiego, łączę swoją wrażliwość poetycką z troską o sprawy społeczne. Moje życie to wiersz, w którym każda linijka łączy pasję twórczą z precyzją techniki i zaangażowaniem na rzecz innych.

Możesz też wesprzeć nas bezpośrednio przez serwis buycofee.to/zefir korzystając z kodu QR:

Facebook
LinkedIn
Email
Drukuj

W hołdzie kapitanowi Józefowi Dambkowi: Koncert patriotyczny pełen emocji i wspólnoty

Punkt widzenia społecznika polsko-ukraińskiego na temat relacji obustronnych.

Przyszłość Młodych na Rynku Pracy – Panel Dyskusyjny Pomorskiej Gazety Niezależnej w Wejherowie

Podoba Ci się nasza gazeta? Wesprzyj nas.

Miejsce na Twoją reklamę